1. Tingkat Sensorimotor
2. Tingkat Pre-operasi
3. Tingkat Operasi Konkrit
4. Tingkat Operasi Formal
1. Tingkat Sensorimotor (lahir - 2 tahun)
- guna pancaindera (lihat, dengar, gerak, dan sentuhan) dan pergerakan fizikal untuk keadaan
sekeliling
- ada skil "pengekalan objek" (mampu menggambarkan objek dalam ingatan & percaya objek ada
walaupun telah diubah kedudukan) - sukar untuk mengambil barang mainan
Pengekalan Objek |
mengambil barang)
- mampu menyongsangkan tindakan (contoh: isi semula kotak mainan & menutupnya)
2. Tingkat Pre-operasi (2-7 tahun)
- mampu membayangkan & merancang tindakan
- menggambarkan objek & pergerakan sebagai simbol (contoh: menggunakan perkataan "buku"
@ gambar buku untuk menggambarkan buku yang tidak ada pada waktu itu)
- peningkatan kemampuan bahasa
- egosentrik (melihat dunia & pengalaman orang lain berdasarkan pendapat mereka sendiri) -
contoh: kanak2 menonton cerita kartun menganggap semua orang suka menonoton cerita
kartun
- tidak mampu memahami transformasi, penyongsangan, & penaakulan
contoh eksperimen kanak2 5 tahun:
"10 keping duit syiling 10sen dibahagi kepada 2 baris " O O O O O " .
O O O O O
Kemudian, baris kedua telah dipanjangkan dengan menjarakkan sedikit duit syiling tersebut
menjadi " O O O O O" . Kanak2 menganggap baris kedua ada lebih daripada 5 syiling.
O O O O O
konklusi eksperimen:
a) Transformasi - tidak mampu menggambarkan proses pemanjangan
b) Penyongsangan - tidak mampu menggambarkan baris duit syiling tersebut boleh dipendekkan
c) Penaakulan - lebih fokus kepada perbezaan panjang baris duit syiling daripada melihat jumah
duit syiling
3. Tingkat Operasi Konkrit (7-11 tahun)
- berfikir logik tentang perkara konkrit
- memahami transformasi, penyongsangan & penaakulan
- mampu mengklasifikasi objek (contoh: kucing -> mamalia -> berdarah panas
- mampu menyusun secara menaik@menurun (contoh: A < B < C)
- tidak mampu membuat hipotesis (teori) @ kooordinasi kompleks (contoh: perkara yang
memerlukan penggunaan banyak faktor)
4. Tingkat Operasi Formal (11 & ke atas)
- mampu berfikir abstrak (contoh: 4x + x = 10 ; what is x?)
- mampu berfikir secara sistematik
- membuat hipotesis & mencari alternatif
- karakter 'egosentrisme' - fokus hanya kepada idea & pemikiran mereka (sukar menerima
pendapat)
- percaya semua orang memerhatikan tingkah laku mereka
No comments:
Post a Comment